Прочетен: 11975 Коментари: 10 Гласове:
Последна промяна: 04.07.2010 14:57
Трансперсоналната психология има крактка история, но дълго минало. Като клон на психологията се появява в края , на 60-те години като надстройка на хуманистичната психология. Като област на човешки интерес обаче трансперсоналната психология произлиза още от предисторическите времена. През 1902 г. Уилям Джеймс пише за трансперсонални феномени. Карл Юнг е очевидно първият автор, който говори за „трансперсонално безсъзнателно”, термин, който използва синонимно на „колективно безсъзнателно”. Концепцията на Юнг за архетиповете, синхрона и колективното безсъзнателно са имали голямо влияние върху авторите в тази област. Много трансперсонални психолози виждат възникващата традиция като интеграция на древната мъдрост и модерната наука и сближаване между източния мистицизъм и западния рационализъм.
„Трансперсонално” буквално означава през или отвъд отделния човек или психика. То се отнася до разширяване или експанзия на съзнанието отвъд обичайните его-граници и ограничения на времето и/или пространството и се занимава с аспекти на психологията, свързани с „най-висшите човешки способности и възможности, които нямат системно място в позитивистичната или бихевиористичната теория („първата сила”), класическата психоаналитична теория („втората сила”) или хуманистичната психология („третата сила”). Тази оформяща се „четвърта сила” покрива емпиричното изследване, прилоцжения и теоретизации за широк обхват от теми и като ценности, единно съзнание, мистицизъм, свещеност на всекидневния живот, космическо съзнание, индивидуална и видова синергичност, духовни пътища, теории и практики на медитация, съчувствие и трансперсонално сътрудничество. Системите от убеждения са особенно важни, защото те надскачат Аза и включват идентификация с по-широки ценности и цели на групите и обществата, които често мотивират напълно развитото неегоистично човешко същество. Един от принципите на трансперсоналната переспектива е необходимостта да се изследват системите убеждения. Фактически трансперсоналната переспектива е метапереспектива, която препоръчва изучаването на относителните достойнства на различните системи убеждения.
Голяма част от обосновката на трансперсоналната психология започва с поставянето под съмнение на базата на знанието в ортодоксалната научна психология. Трансперсоналната позиция е, че съшествуват няколко начина за получаване и доказване на знанието, които би трябвало да бъдат важни за психологията. Променените състояния на съзнанието ( както е при сънищата, транса, екстаза, страхопочитанието или хипнотичните състояния или под въздействието на психотропични вещества) може би имат специални закони, различни от онези, които действат в обикновен буден живот. Т. Тарт представя дълъг списък от предположения или общоприети убеждения на западната наука, които трябва да се преразгледат, ако искаме да имаме пълна психология на човешкия опит и поведение. Тарт, който приравнява трансперсоналното с духовното, настоява за значението на изучаването на феномени, които са мистични, субективни и мимолетни феномени, които са наистина приемани в много култури. Някой психолози отбелязват, че те са особенно трудни за описване или изучаване, защото се свързват с преработката в предимно дясната половина на мозъка, докато по-голяма част от науката до голяма степен се предава линейно в думи и числа. Рационалната, вербална половина на мозъка е доминираща в западния научен светоглед.
Дори в природните науки трансперсоналните учени създават възможности за, обяснения на феномени, които се различават от общите закони на каузалността чрез използване на такива понятия като „формираща причиност” и „синхроност”. Въпреки че много видни учени са били заинтригувани от концепцията на Юнг за синхроността (смислено, но акаузално сливане на събития), едва наскоро науката започна да разглежда такива неконвенционални феномени – събитие извън последователността „пространство-време-причина-следствие”. Това става възможно благодарение на радикалните открития на модерната физика, които представят светоглед, така радикален и с такива дълбоки последствия, че променя самата оснаова на науката. Трансперсоналните психолози разгелждат съвремените префформулировки във философията, психологията, невропсихологията и физиката като пряко предизвикателство към това което обикновено се нарича „обективна реалност”.
Кохерентна организация на изследванията и теорията в трансперсоналната психология тепърва трябва да се разработва. За изследванията съществуват много възможности. Един аспект на йога, който някога се е считал за мистичен и непроверен, вече е придвижен на „норманалата” арена на психологията, а именно контролът върху автономните телесни функции, предизвикал множество изследвания и приложения в биологичната обратна връзка. Друга често срещана трансперсонална тема, която изглежда ,се приема е медитацията. Уолш прави преглед на литературата и защитава медитацията като нескъпа, саморегулирана и ефективна процедура, която може да доведе до най-дълбоки трансформации в идентичността, жизнения стил и отношенията със света.
В съюз със своя предшественик – хуманистчната психология, трансперсоналната психология заема антиредукционистична позиция към източниците на човешкият опит и се фокусира върху феноменологията на съзнанието – особено върху онези състояния на съзнанието, които видимо надскачат впечатлението за лична изолация, централност и самодостатъчност. Като интердисциплинарно и кроскултурно движение, трансперсоналната ориентация представя много предизвикателства към конвеницоналната психология. Със силна подкрепа от някой области на модерната физика, тя представя също и много предизвикателства на често срещаните становища за линейността, каузалността, фиксираното взаимоотношение пространство-време и чисто механистично гледище за вселената. Не е необходимо да се казва, че наченките на трансперсоналната психология пораждат голям скептицизъм.
Н. СЪНДБЪРГ
К. КРОЙЦЪР
11.03.2007 11:38
Поздрав!
15.04.2007 22:31
Можеш да се откажеш от това търсене на съвършенство само ако се върнеш назад през травмата на раждането отново. Ако я преживееш съзнателно и си спомниш съзнателно онези дни в утробата, незабавно желанието за съвършенство ще изчезне; то изчезва незабавно. И изчезването на това желание е голямо облекчение, тъй като само тогава човек може да започне да живее от момент в момент - как можеш да живееш с това желание за съвършенство? То е изворът на всяка невроза.
Човекът, който иска да стане съвършен задължително става невротичен, тъй като той не може да бъде тук. Той е в бъдещето, което не е. Той не може да се наслади на този момент, той може само да го осъди. Той не може да обикне ТАЗИ жена, понеже има идеята за някаква съвършена жена. Той не може да обикне ТОЗИ мъж, защото този мъж не е съвършен. Той не може да се наслади на тази храна, тази закуска, тази утрин - нищо никога не го удовлетворява, и не може. Неговото очакване присъства и той непрекъснато сравнява, и непрекъснато се разочарова.
Човекът, който живее в желанието за съвършенство, живее един осъден живот. И обществото също му помага. Родителите, училищата, колежите, университетите, махатмите, свещениците, политиците, те всички помагат да те направят невротичен.
От самото детство, ти не си бил приет, какъвто си. Било ти е казано, "Бъди ето такъв, само тогава ще си приет". Ако искаш да живееш своя живот ще бъдеш осъден от всеки, всеки ще бъде срещу теб. Твоите родители няма да могат да те търпят. Те трябва да те изваят, да те оформят, да те променят, да те манипулират - те трябва да те ПРОИЗВЕДАТ според желанието на тяхното сърце."
Помисли върху това. С най добри пожелания.
16.04.2007 13:17
тРАнсперсоналната психология има много техники , и те въздействат.
Но ако не се превърне в начин на живот, става нещо като , 7 дена бях на диета , и свалих , 3 кг.
Но после се върнах към стария режим на работа.
Със същата храна и натоварване.
Може да го приложиш и към мислите и действията си и много други аспекти. :)
Лека и успешна седмица.
19.04.2007 23:42
От самото детство, ти не си бил приет, какъвто си. Било ти е казано, "Бъди ето такъв, само тогава ще си приет". Ако искаш да живееш своя живот ще бъдеш осъден от всеки, всеки ще бъде срещу теб. Твоите родители няма да могат да те търпят. Те трябва да те изваят, да те оформят, да те променят, да те манипулират - те трябва да те ПРОИЗВЕДАТ според желанието на тяхното сърце."
това е вярно.. и какъв е смисъла да се живее тогава в един затвор от догми,морал и убеждения,които се променят с годините?
Просто решавам и отивам на витоша и се наслаждавам на природата.
Ако почнеш да живееш както искаш , постепенно почваш да виждаш какво наистина искаш.
06.02.2010 18:35
2. Психологически Кабинет
3. Хипноза и хипнотерапия
4. Какво е Woodrose Breathwork
5. 27 ключа за начинаещи в дихателните практики
6. ЗА ВРЪЗКА С BBA
7. Tрансперсонална Психология I
8. Трансперсонална психология II
9. Начини за промяна на съзнанието
10. Вижте пълната видео версия на лекцията на Станислав Гроф на 7-8 октомври 2007 от семинара в Москва
11. Малкият принц - Книжка с картинки on-line
12. Психологически изследвания и статии
13. Мандала
14. Блог.бг блогрола. Тук са следващите линкове и блогове.
15. Съдържание на постингите в блога