Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: tpsy
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2478862
Постинги: 343
Коментари: 573
Гласове: 3583
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Постинг
11.03.2007 09:00 - Трансперсонална Психология
Автор: tpsy Категория: Лични дневници   
Прочетен: 11975 Коментари: 10 Гласове:
0

Последна промяна: 04.07.2010 14:57


Трансперсоналната психология има крактка история, но дълго минало. Като клон на психологията се появява в края , на 60-те години като надстройка на хуманистичната психология. Като област на човешки интерес обаче трансперсоналната психология произлиза още от предисторическите времена. През 1902 г. Уилям Джеймс пише за трансперсонални феномени. Карл Юнг е очевидно първият автор, който говори за „трансперсонално безсъзнателно”, термин, който използва синонимно на „колективно безсъзнателно”. Концепцията на Юнг за архетиповете, синхрона и колективното безсъзнателно са имали голямо влияние върху авторите в тази област. Много трансперсонални психолози виждат възникващата традиция като интеграция на древната мъдрост и модерната наука и сближаване между източния мистицизъм и западния рационализъм.

„Трансперсонално” буквално означава през или отвъд отделния човек или психика. То се отнася до разширяване или експанзия на съзнанието отвъд обичайните его-граници и ограничения на времето и/или пространството и се занимава с аспекти на психологията, свързани с „най-висшите човешки способности и възможности, които нямат системно място в позитивистичната или бихевиористичната теория („първата сила”), класическата психоаналитична теория („втората сила”) или хуманистичната психология („третата сила”). Тази оформяща се „четвърта сила” покрива емпиричното изследване, прилоцжения и теоретизации за широк обхват от теми и като ценности, единно съзнание, мистицизъм, свещеност на всекидневния живот, космическо съзнание, индивидуална и видова синергичност, духовни пътища, теории и практики на медитация, съчувствие и трансперсонално сътрудничество. Системите от убеждения са особенно важни, защото те надскачат Аза и включват идентификация с по-широки ценности и цели на групите и обществата, които често мотивират напълно развитото неегоистично човешко същество. Един от принципите на трансперсоналната переспектива е необходимостта да се изследват системите убеждения. Фактически трансперсоналната переспектива е метапереспектива, която препоръчва изучаването на относителните достойнства на различните системи убеждения.

Голяма част от обосновката на трансперсоналната психология започва с поставянето под съмнение на базата на знанието в ортодоксалната научна психология. Трансперсоналната позиция е, че съшествуват няколко начина за получаване и доказване на знанието, които би трябвало да бъдат важни за психологията. Променените състояния на съзнанието ( както е при сънищата, транса, екстаза, страхопочитанието или хипнотичните състояния или под въздействието на психотропични вещества) може би имат специални закони, различни от онези, които действат в обикновен буден живот. Т. Тарт представя дълъг списък от предположения или общоприети убеждения на западната наука, които трябва да се преразгледат, ако искаме да имаме пълна психология на човешкия опит и поведение. Тарт, който приравнява трансперсоналното с духовното, настоява за значението на изучаването на феномени, които са мистични, субективни и мимолетни феномени, които са наистина приемани в много култури. Някой психолози отбелязват, че те са особенно трудни за описване или изучаване, защото се свързват с преработката в предимно дясната половина на мозъка, докато по-голяма част от науката до голяма степен се предава линейно в думи и числа. Рационалната, вербална половина на мозъка е доминираща в западния научен светоглед.

Дори в природните науки трансперсоналните учени създават възможности за, обяснения на феномени, които се различават от общите закони на каузалността чрез използване на такива понятия като „формираща причиност” и „синхроност”. Въпреки че много видни учени са били заинтригувани от концепцията на Юнг за синхроността (смислено, но акаузално сливане на събития), едва наскоро науката започна да разглежда такива неконвенционални феномени – събитие извън последователността „пространство-време-причина-следствие”. Това става възможно благодарение на радикалните открития на модерната физика, които представят светоглед, така радикален и с такива дълбоки последствия, че променя самата оснаова на науката. Трансперсоналните психолози разгелждат съвремените префформулировки във философията, психологията, невропсихологията и физиката като пряко предизвикателство към това което обикновено се нарича „обективна реалност”.

Кохерентна организация на изследванията и теорията в трансперсоналната психология тепърва трябва да се разработва. За изследванията съществуват много възможности. Един аспект на йога, който някога се е считал за мистичен и непроверен, вече е придвижен на „норманалата” арена на психологията, а именно контролът върху автономните телесни функции, предизвикал множество изследвания и приложения в биологичната обратна връзка. Друга често срещана трансперсонална тема, която изглежда ,се приема е медитацията. Уолш прави преглед на литературата и защитава медитацията като нескъпа, саморегулирана и ефективна процедура, която може да доведе до най-дълбоки трансформации в идентичността, жизнения стил и отношенията със света.

В съюз със своя предшественик – хуманистчната психология, трансперсоналната психология заема антиредукционистична позиция към източниците на човешкият опит и се фокусира върху феноменологията на съзнанието – особено върху онези състояния на съзнанието, които видимо надскачат впечатлението за лична изолация, централност и самодостатъчност. Като интердисциплинарно и кроскултурно движение, трансперсоналната ориентация представя много предизвикателства към конвеницоналната психология. Със силна подкрепа от някой области на модерната физика, тя представя също и много предизвикателства на често срещаните становища за линейността, каузалността, фиксираното взаимоотношение пространство-време и чисто механистично гледище за вселената. Не е необходимо да се казва, че наченките на трансперсоналната психология пораждат голям скептицизъм.

Н. СЪНДБЪРГ

К. КРОЙЦЪР
 





Тагове:   психология,


Гласувай:
0



Спечели и ти от своя блог!
1. анонимен - Благодаря!
11.03.2007 11:38
Полезно ми беше -учителка по музика съм!
Поздрав!
цитирай
2. tpsy - Пак заповядай
11.03.2007 12:18
Идеята е да се покаже истинската роля на Т психология и приложението и в ежедневния живот.
цитирай
3. анонимен - a sega nakyde? :)
15.04.2007 22:31
vsystnost pisha ne da komentiram temata - veche okolo 2 godini sam dopusnala praktiki na traspersonalnata psihologia v sebe si, za da izliaza ot edna zadanunena ulica, a eto che sega, s usestaneto che uzh sam pridobila po-vnikvasto syznanie za nestata, popadnah v druga, oste po-dylboka i otchaivasta me zadyneno systoiania... ne pisha, za da izkazvam symnenia otnosno efikasnostta na TSP, v kraina smetka kakvoto sam si napravi chovek, tova go zhivee, no se pitam za sebe si - ottuk nakyde, zagubila prosto veche viara v zhivota takyv, kakyvto go iskam za sebe si...
цитирай
4. tpsy - Не персонално отнася се за всички.
16.04.2007 06:56
"Желанието за съвършенство е и случая с теб, то никога не е удовлетворено. Нещата никога не са както трябва да бъдат, има пропаст. Ти все още можеш да си представиш нещата по-добри; все още можеш да си представиш по-добри дни, по-добри възможности. Човек продължава да жадува за по-добри възможности.
Можеш да се откажеш от това търсене на съвършенство само ако се върнеш назад през травмата на раждането отново. Ако я преживееш съзнателно и си спомниш съзнателно онези дни в утробата, незабавно желанието за съвършенство ще изчезне; то изчезва незабавно. И изчезването на това желание е голямо облекчение, тъй като само тогава човек може да започне да живее от момент в момент - как можеш да живееш с това желание за съвършенство? То е изворът на всяка невроза.
Човекът, който иска да стане съвършен задължително става невротичен, тъй като той не може да бъде тук. Той е в бъдещето, което не е. Той не може да се наслади на този момент, той може само да го осъди. Той не може да обикне ТАЗИ жена, понеже има идеята за някаква съвършена жена. Той не може да обикне ТОЗИ мъж, защото този мъж не е съвършен. Той не може да се наслади на тази храна, тази закуска, тази утрин - нищо никога не го удовлетворява, и не може. Неговото очакване присъства и той непрекъснато сравнява, и непрекъснато се разочарова.
Човекът, който живее в желанието за съвършенство, живее един осъден живот. И обществото също му помага. Родителите, училищата, колежите, университетите, махатмите, свещениците, политиците, те всички помагат да те направят невротичен.
От самото детство, ти не си бил приет, какъвто си. Било ти е казано, "Бъди ето такъв, само тогава ще си приет". Ако искаш да живееш своя живот ще бъдеш осъден от всеки, всеки ще бъде срещу теб. Твоите родители няма да могат да те търпят. Те трябва да те изваят, да те оформят, да те променят, да те манипулират - те трябва да те ПРОИЗВЕДАТ според желанието на тяхното сърце."

Помисли върху това. С най добри пожелания.
цитирай
5. анонимен - hm, dobre, mersi, preobyrna mi m...
16.04.2007 13:17
hm, dobre, mersi, preobyrna mi malko perspektivata :)
цитирай
6. tpsy - И аз Благодаря.
17.04.2007 08:20
Тук Говорим за начин на живот, :)
тРАнсперсоналната психология има много техники , и те въздействат.
Но ако не се превърне в начин на живот, става нещо като , 7 дена бях на диета , и свалих , 3 кг.
Но после се върнах към стария режим на работа.
Със същата храна и натоварване.
Може да го приложиш и към мислите и действията си и много други аспекти. :)
Лека и успешна седмица.
цитирай
7. анонимен - mersi, i na teb:)
19.04.2007 23:42
nachin na zhivot...
цитирай
8. fr0z3nc0ld - ....
28.07.2007 10:51
"Родителите, училищата, колежите, университетите, махатмите, свещениците, политиците, те всички помагат да те направят невротичен.
От самото детство, ти не си бил приет, какъвто си. Било ти е казано, "Бъди ето такъв, само тогава ще си приет". Ако искаш да живееш своя живот ще бъдеш осъден от всеки, всеки ще бъде срещу теб. Твоите родители няма да могат да те търпят. Те трябва да те изваят, да те оформят, да те променят, да те манипулират - те трябва да те ПРОИЗВЕДАТ според желанието на тяхното сърце."

това е вярно.. и какъв е смисъла да се живее тогава в един затвор от догми,морал и убеждения,които се променят с годините?
цитирай
9. tpsy - Смисълът за мен е да искаш да живееш ...
30.07.2007 22:51
Смисълът за мен е да искаш да живееш своя живот, този който наистина искаш , Като това не означава, че си в опозиция на обществото, или морала и догмите.
Просто решавам и отивам на витоша и се наслаждавам на природата.
Ако почнеш да живееш както искаш , постепенно почваш да виждаш какво наистина искаш.
цитирай
10. анонимен - AZ VQRVAM
06.02.2010 18:35
Vupros na use6tane...Predi noseh bremeto na postoqnnite iziskvaniq,suobrazqvah se s normite,turseh kompetentno mnenie i se zablujdavah,4e izpulnqvaiki 6te buda shtastliva.Sega v nastoqshtiq moment gradq jivota si vuz osnova na emeprichniq si opit.Pochistih postepenno nai prashnite kutcheta na suznanieto si.Sega sum vuzrodena blagodarenie osuznavaneto na identichnostta mi s vsicho i vsichki.Chuvstvam se chast ot cqloto i jiveq obmenqiki s nego...vdishvam i izdishvam.Vsichki otgovori se kriqt v nas ne e neobhodimo da tursim Istinata v mnenieto i razbiraniqta na drugite,nie sme istinskiqt avtoritet...Moqt suvet e da tursite dulboko,da izlekuvate ranite si,prichineni ot Egoto i da uchastvate v suzidanieto na edin nov svqt,osnovavasht se na LUBOV,VQRA i SUSTRADANIE.Za strah nqma mqsto,toi e iluziq ogranichavashta ni da vidim istinskata realnost.Prosto se subudete ot SUNQ....
цитирай
Търсене