Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: tpsy
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2482121
Постинги: 343
Коментари: 573
Гласове: 3583
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
30.11.2009 15:26 - Как е възможно умът да продължава непрекъснато да произвежда мисли, и как можем да преустановим това, което не сме започнали?
Автор: tpsy Категория: Лични дневници   
Прочетен: 8592 Коментари: 16 Гласове:
11

Последна промяна: 04.12.2009 16:17

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Не можеш да спреш това, което не си започнал. Не се опитвай, защото просто ще си пропилееш времето, енергията, живота. Ти не можеш да спреш ума, защото не си го стартирал ти. Ти можеш просто да го наблюдаваш и при наблюдаването той спира. Не че ти го спираш: той спира при наблюдението. Спирането е функция на наблюдението, то е следствие на на­блюдението.

Не че ти го спираш - няма начин да спреш ума. Ако се опиташ да го спреш, той ще тръгне по-бързо; ако се опиташ да го спреш, той ще ти се възпротивява и ще ти създаде хиляда и една неприятности. Никога не се опитвай да го спреш.

Това е истината: ти не си го стартирал, така че кой си ти да го спираш? Той е дошъл чрез твоята неосъзнатост; той ще си отиде поради твоето осъзнаване. Не трябва да правиш нищо, за да го спреш, освен да ставаш все по-буден и по-буден.

Дори и идеята, че някой иска да спре ума, ще бъде една бариера, защото ти ще си кажеш: „Добре, сега аз ще се опитам да осъзнавам, за да мога да го спра." Така няма да успееш. Така дори и твоето осъзнаване няма да бъде от голяма полза, защото отново присъства идеята - как да го спреш. Тогава след няколко дни на безплодно усилие - безплодно, защото идеята присъства, затова нищо не става - ще дойдеш при мен и ще речеш: „Опитвах се да осъзнавам, но умът не спира".

Той не може да бъде спрян; не съществува метод за спира­нето му. Но той спира! Не че ти го спираш; той спира от само себе си. Ти просто наблюдаваш. Наблюдавайки, ти изтегляш енергията, която му помага да работи. Наблюдавайки, енергия­та отива в наблюдение и мисленето става все по-слабо и по-слабо. Мислите са там, но са изнемощели, защото нямат достъп до енергията. Те ще обикалят около теб, полуумрели, а все по­вече енергия малко по малко ще се насочва към осъзнаването. Един ден изведнъж енергията ще престане да отива към мисли­те. Те ще са изчезнали. Те не могат да съществуват без твоята енергия. Затова, моля, забрави за спирането им. Това не е твоя работа.

И второто нещо. Ти ме питаш: „Как е възможно умът да продължава непрекъснато да произвежда мисли?" Това просто е естествен процес. Точно както сърцето ти непрекъснато бие, така и умът ти мисли непрекъснато; точно както тялото ти непрекъснато диша, така и умът ти мисли непрекъснато; точ­но както кръвта ти непрекъснато циркулира и стомахът ти смила, така и умът ти мисли непрекъснато. В това няма про­блеми, то е просто. Но ти не се идентифицираш с циркулация­та на кръвта; не смяташ, че ти циркулираш. Фактически ти дори и не осъзнаваш как кръвта циркулира; тя не спира да циркулира, ти нямаш какво да правиш тук. Сърцето ти не спира да тупти; ти не мислиш, че ти си този, който тупти.

С ума възниква проблем, защото ти смяташ, че ти мис­лиш; умът се е превърнал във фокус на идентичността. Тази идентичност просто трябва да се разчупи. Не че умът, щом спре, няма да мисли никога вече, не. Той ще мисли само когато има нужда; когато няма нужда от него, той няма да мисли. Ще има мислене, но сега то ще е естествено: отклик, спонтанна дейност, а не натрапчивост.

Например, ти ядеш, когато си гладен. Но ти можеш да развиеш мания и да ядеш непрекъснато през целия ден. То­гава ти можеш да се побъркаш, да се самоубиеш. Ти ходиш, когато ти се ходи. Когато искаш да отидеш някъде, тогава си мърдаш краката. Но ако продължаваш да движиш краката си и когато си седнал на стола, хората ще мислят, че си се побъркал и че трябва нещо да се направи, за да спреш. Ако попиташ как да спреш краката си да не се движат и ако някой ти каже: „Спри ги, като ги задържиш с ръцете си. Принуди ги да спрат!", тогава ще изпаднеш в още по-големи затруднения. Краката се движат, а сега и ръцете участват, и всичките ти усилия са как да ги спреш. Сега енергията ти се бори със самата себе си.

Ти си се идентифицирал с ума, това е всичко. Това е естествено, защото умът е толкова близо до теб и ти трябва толкова много да го ползваш. Човек е непрекъснато в ума. Това е все едно, ако един шофьор кара колата си от години и никога не е излизал от нея. Той е забравил, че може да излезе, че той е шофьор. Той съвсем е забравил; смята, че самият той е кола. Той не може да излезе, защото кой ще е този, който ще излезе? Той е забравил как се отваря вратата или пък вратата е напълно блокирана от това, че не е била използвана от годи­ни. Тя е ръждясала, не може да се отвори лесно. Шофьорът е бил в колата толкова дълго, че е станал тази кола, това е всичко. Появило се е недоразумение. Сега той не може да спре колата, защото как ще я спре? Кой ще я спре?

Ти си просто шофьорът на ума. Това е един механизъм около теб, който съзнанието ти непрекъснато използва. Но ти никога не си бил извън главата си. Ето защо аз настоявам: пусни се малко от главата, отиди към сърцето От сърцето ти ще виждаш по-добре, че колата е нещо отделно от теб.

Или пък опитай се да излезеш от тялото. Това също е възможно. Извън тялото ти ще бъдеш напълно извън колата. Ще си способен да видиш, че ти не си нито тялото, нито сърце­то, нито ума; ти си нещо отделно.

Точно в този момент продължавай да си спомнящ само едно нещо: че ти си нещо отделно. От всичко, което те обкръ­жава, ти си отделен. Познаващият не е познаването. Продъл­жавай да го чувстваш все повече и повече, за да може това -че познаващият не е познаваното - да се превърне в една значителна кристализация в теб. Ти познаваш мисълта, ти виждаш мисълта - как можеш ти да бъдеш мисълта? Ти по­знаваш ума, как можеш ти да бъдеш ума? Просто се пусни; необходима е малко дистанция. Един ден, когато ти си наисти­на надалеч, мисленето ще спре. Когато шофьорът е навън, колата ще спре, защото сега няма кой да я кара. Тогава ти, като видиш, че всичко това е било просто едно заблуждение, ще му дръпнеш един хубав смях. Тогава, когато имаш нужда, ще мислиш.

Ти ми задаваш въпрос: аз отговарям. Умът функциони­ра. Аз трябва да ти говоря чрез ума; няма друг начин да се говори. Но когато аз съм сам, умът не функционира.

Умът не е загубил възможността си да действа. Фактиче­ски той е повишил възможността си да действа, и да действа правилно. Тъй като той не действа непрекъснато, той събира енергия; той става по-бистър. Тъй че „когато умът спре" не означава, че ти няма вече да можеш да мислиш. Всъщност едва тогава ти за първи път ще можеш да мислиш. Да си просто обзет от съответни неуместни мисли не е мислене. Това е нещо като лудост. Да бъдеш ясен, чист, невинен, значи да си на прав път в мисленето.

Тогава, ако възникне проблем, ти няма да се обичаш; ти няма да гледаш на проблема през предубеждения. Ти ще го погледнеш директно и в този директен поглед проблемът ще започне да се топи. Ако проблемът е проблем, той ще се стопи и ще изчезне. Ако проблемът не е проблем, но е мистерия, той ще се стопи и ще се задълбочи. Така ти ще можеш да виждаш кое е проблем.

Проблем е това, което може да се разреши от ума; мисте­рия е това, което не може да се разреши от ума. Мистерията трябва да се преживее; проблемът трябва да се реши. Но кога­то ти си прекалено много в своите мисли, ти не можеш да знаеш кое е мистерия и кое е проблем. Понякога ти взимаш мистерията за проблем. Тогава през целия си живот ще се бориш и няма никога да го решиш. А понякога ти мислиш за проблема като за мистерия и си в глупаво очакване: той мо­жеше да се реши.

Необходима е яснота, перспектива. Когато мисленето -това непрестанно вътрешно дърдорене и вътрешен разговор -спре и когато си буден и осъзнат, ти си способен да видиш нещата такива, каквито са, способен си да намериш решения - а си способен също и да познаеш кое е мистерия. И когато почувстваш, че едно нещо е мистерия, ще усетиш благогове­ние, страхопочитание.

Това е религиозното качество на съществуване. Да по­чувстваш благоговение значи да си религиозен; да почувстваш страхопочитание значи да си религиозен. Да изпитваш такова дълбоко удивление, сякаш си станал отново дете, значи да си влязъл в царството Божие.

 



Тагове:   как,


Гласувай:
11



Следващ постинг
Предишен постинг

Спечели и ти от своя блог!
1. kabuli - Да, възможно е!
30.11.2009 18:08
Самата мисъл за спиране на функционирането на разума е изпразнета от съдържание и е напълно безсмислено даже да се мисли за това. Единствено самоубийците слагат край на ума чрез своята преждевременна и неестествена смърт. Статията не е написана (или пресъздадена) стилно. Самоповтарянето явно си личи.
цитирай
2. анонимен - Абсолютно вярно
01.12.2009 09:14
Всичко това, написано в стил на древни Учители е вярно, и който не е практикувал техниката да престане да мисли дори само за няколко минути, не може да осъзнае, колко излишни мисли могат да съществуват в човек. Излишни, защото с нищо не помагат, или дори нямат отношение към живота на самия човек. А да виждаш и контролираш мисловния си процес осъзнато, изисква още много познания, практически умения и висок морал, защото малцина знаят, че с правилно насочена мисъл могат са създават събития и предмети!
цитирай
3. анонимен - Как е възможно умът....?
01.12.2009 16:19
В книгата на Eкхарт Толе -"Практикуване на силата на настоящето", донякъде може да се намери отговор....
цитирай
4. svilen75 - Наука???
01.12.2009 21:57
Само не мога да разбера какво прави етикетът "наука", лепнат на тази статия???
цитирай
5. sashmash - хм,
01.12.2009 23:21
усещам влиянието на Кастанеда.Според него човешкият ум е чужд и ни е бил даден от хищници,т.н.,,летачи''.Разум,който е противоестествен на нас,хората, като вид и който ни спира да се развиваме.По този начин ставаме лесни за манипулиране от тези хищници,които се хранят с нашето осъзнаване.Всеки може да интерпретира себе си и света около нас по свой начин.Малко са хората,искащи да открият повече.Обаче,тук е уловката-ако не си достатъчно силен,новото знание или откриването на различни аспекти на осъзнаването ти,може да те отнесе като буря.Затова е опасно да се предава подобно знание на хората просто ей-така.Ако те самите са достатъчно наивни и любопитни,то ,,знаещите'' е добре да бъдат по-отговорни,защото вредата е много голяма и по-непредсказуема от ползата.
цитирай
6. krasunata - Написаното
02.12.2009 09:32
по-горе е едно приятно опровержение на основната теза - наблюдението (съзерцанието) спира мислите... Необходимо ли е да наблюдаваме наблюденията си, дори когато само ги изказваме?
Не се ли превръщат наблюденията ни във взаимно отразени отражения, умножени до безкрайност илюзии - като да погледнеш в две огледала, насочени едно срещу друго.
В моите очи серия от наблюдения може да замъглят мистерията или прозрението за нея - благоговението в мен настъпва, когато се откажа дори от наблюденията си, а удивлението ми показва кога да не започвам да мисля или наблюдавам...
цитирай
7. viki11 - Всичко добре,
02.12.2009 10:57
но не се ли опитваш да даваш отговори на неща, които на никого още не са ясни?! Нека първо се изяснят, после да ги твърдим със сигурност.

И кой те пита, че не стана ясно?
Кой задава въпрос също е много важно за нещата. Какво е нивото му, търсенето му, целта му. Способностите да възприеме отговора.
Ей така изведнъж, "ти ме питаш..." ни в клин, ни в ръкав... На какво се дължи тази анонимност? Причина?
цитирай
8. compassion - Повтарянето на една мисъл не я прави истина
02.12.2009 12:21
Трябваше да редактирате първо текста (който прилича на буквален превод). Така идеята ви с тези натрапливи мисли не е убедителна, а някои я намират даже за опасна. Често не е важно КАКВО, а КАК се поднася. Ако сте психолог, би трябвало да знаете това и по-отговорно да пишете за масовия читател.
Нищо в човека не е излишно. Съзнанието има нужда от ума, за да израства и да се самоосъзнае.
Проблема на Егото не е в съществуването на разума, а в начина на използването му. Мислите са енергии, които трябва да се насочват, а не да се оставят като диви коне да ни водят към пропастта.
Писала съм по тези въпроси тук в блога, затова сега няма да се повтарям.
Поздрав, Руми
цитирай
9. cruelintensions - Вики11
02.12.2009 15:17
Защо си мислиш. че това са отговори на неща които не са ясни , които не са доказани?Няма нищо ново, нищо което трябва да се изясни, всичко е в теб ти просто не може да го видиш.Още древните мъдреци преди хилядолетия са знаели отговори на тези въпроси..Не разбирам, четеш Ошо, а изказваш подобни мнения - неадекватни и необосновани...
цитирай
10. zaw12929 - Поздравления за постинга!
02.12.2009 19:11
И за неясните неща трябва да се говори, ако има интуиция, която води към откритие... така тръгва
Този постинг ми допада, мисля много често за...мисленето... от друг ъгъл
цитирай
11. svilen75 - Много ви моля, хора, не бъркайте ...
02.12.2009 21:27
Много ви моля, хора, не бъркайте науката с псевдонаука. Аз лично не виждам никакви доказателства на тезата в тази статия. На много хора тя може да се стори "интересна" и "отворена философски", но аз съвсем не мисля така. Статията няма нищо общо психологията, това си е чиста проба психорелигия.
цитирай
12. cruelintensions - Много те моля, човеко...
03.12.2009 19:39
Психологията,Свилен, се развива и онази психология , т.нар. западна в процеса на своето развитие като наука, стига до задънена улица и има нужда от постоянна ревизия и в процеса на своето развитие тя се среща с източните философии и образува една нова, модерна, многопластова психология наречена - трансперсонална.А най-интересното е, че много от нещата, които сега се доказват от модерната наука са били ясни на източните мъдреци и философски системи и същата тази модерна наука(психология, философия и др.) признават и гледат с удивление на тези хорица и се чудят - "тея пък от къде са ги знаели тези неща преди 5000год."...примерно;)
цитирай
13. анонимен - UFO
04.12.2009 16:40
Докато четях ме побиха тръпки. Знаех че това е истината, дори да не се съгласявах с тезите. Умът ми искаше да се върна към работата, другата част настоя да го прочета до край. Слава богу успях...
цитирай
14. namma - Невъзможно....?!
04.12.2009 18:01
Добро представяне на начина, по който умът и мислите творят реалността. Осъзнавам, че този текст звучи странно и опасно дори. Опасно, защото навлиза в територии, които са непознати и поради това страхът ни сковава, призовава ни да се върнем в неговото царство. Търси доказателства, на които да се опре. Което ме навежда към въпроса "Какво доказват доказателствата?". Липсата им води ли до несъществуването на предмета, състоянието, свойството? Превръща ли го в "псевдо"?
цитирай
15. анонимен - виолета: това е медитация
15.12.2009 08:52
Който медитира, достига до тези 'мисли' от статията. Лично аз мога да потвърдя, че изчистеният ум дава такава информация (и разрешение на проблемите), които са невъзможни за задръстения от мислене ум.
цитирай
16. svilen75 - Хахахааааа, сега и медитация :)))
15.12.2009 11:09
:))) Само, че като за начало трябва да може да мислиш. А ум, който не може да мисли, няма и как да е задръстен. Фенове на медитацията, които да могат да мислят не съм срещал (може би защото няма такива) - следователно не им е и нужна, но те така и не могат да осмислят това след като не могат да мислят ;).
цитирай
Търсене