Прочетен: 8592 Коментари: 16 Гласове:
Последна промяна: 04.12.2009 16:17
Не че ти го спираш - няма начин да спреш ума. Ако се опиташ да го спреш, той ще тръгне по-бързо; ако се опиташ да го спреш, той ще ти се възпротивява и ще ти създаде хиляда и една неприятности. Никога не се опитвай да го спреш.
Това е истината: ти не си го стартирал, така че кой си ти да го спираш? Той е дошъл чрез твоята неосъзнатост; той ще си отиде поради твоето осъзнаване. Не трябва да правиш нищо, за да го спреш, освен да ставаш все по-буден и по-буден.
Дори и идеята, че някой иска да спре ума, ще бъде една бариера, защото ти ще си кажеш: „Добре, сега аз ще се опитам да осъзнавам, за да мога да го спра." Така няма да успееш. Така дори и твоето осъзнаване няма да бъде от голяма полза, защото отново присъства идеята - как да го спреш. Тогава след няколко дни на безплодно усилие - безплодно, защото идеята присъства, затова нищо не става - ще дойдеш при мен и ще речеш: „Опитвах се да осъзнавам, но умът не спира".
Той не може да бъде спрян; не съществува метод за спирането му. Но той спира! Не че ти го спираш; той спира от само себе си. Ти просто наблюдаваш. Наблюдавайки, ти изтегляш енергията, която му помага да работи. Наблюдавайки, енергията отива в наблюдение и мисленето става все по-слабо и по-слабо. Мислите са там, но са изнемощели, защото нямат достъп до енергията. Те ще обикалят около теб, полуумрели, а все повече енергия малко по малко ще се насочва към осъзнаването. Един ден изведнъж енергията ще престане да отива към мислите. Те ще са изчезнали. Те не могат да съществуват без твоята енергия. Затова, моля, забрави за спирането им. Това не е твоя работа.
И второто нещо. Ти ме питаш: „Как е възможно умът да продължава непрекъснато да произвежда мисли?" Това просто е естествен процес. Точно както сърцето ти непрекъснато бие, така и умът ти мисли непрекъснато; точно както тялото ти непрекъснато диша, така и умът ти мисли непрекъснато; точно както кръвта ти непрекъснато циркулира и стомахът ти смила, така и умът ти мисли непрекъснато. В това няма проблеми, то е просто. Но ти не се идентифицираш с циркулацията на кръвта; не смяташ, че ти циркулираш. Фактически ти дори и не осъзнаваш как кръвта циркулира; тя не спира да циркулира, ти нямаш какво да правиш тук. Сърцето ти не спира да тупти; ти не мислиш, че ти си този, който тупти.
С ума възниква проблем, защото ти смяташ, че ти мислиш; умът се е превърнал във фокус на идентичността. Тази идентичност просто трябва да се разчупи. Не че умът, щом спре, няма да мисли никога вече, не. Той ще мисли само когато има нужда; когато няма нужда от него, той няма да мисли. Ще има мислене, но сега то ще е естествено: отклик, спонтанна дейност, а не натрапчивост.
Например, ти ядеш, когато си гладен. Но ти можеш да развиеш мания и да ядеш непрекъснато през целия ден. Тогава ти можеш да се побъркаш, да се самоубиеш. Ти ходиш, когато ти се ходи. Когато искаш да отидеш някъде, тогава си мърдаш краката. Но ако продължаваш да движиш краката си и когато си седнал на стола, хората ще мислят, че си се побъркал и че трябва нещо да се направи, за да спреш. Ако попиташ как да спреш краката си да не се движат и ако някой ти каже: „Спри ги, като ги задържиш с ръцете си. Принуди ги да спрат!", тогава ще изпаднеш в още по-големи затруднения. Краката се движат, а сега и ръцете участват, и всичките ти усилия са как да ги спреш. Сега енергията ти се бори със самата себе си.Ти си се идентифицирал с ума, това е всичко. Това е естествено, защото умът е толкова близо до теб и ти трябва толкова много да го ползваш. Човек е непрекъснато в ума. Това е все едно, ако един шофьор кара колата си от години и никога не е излизал от нея. Той е забравил, че може да излезе, че той е шофьор. Той съвсем е забравил; смята, че самият той е кола. Той не може да излезе, защото кой ще е този, който ще излезе? Той е забравил как се отваря вратата или пък вратата е напълно блокирана от това, че не е била използвана от години. Тя е ръждясала, не може да се отвори лесно. Шофьорът е бил в колата толкова дълго, че е станал тази кола, това е всичко. Появило се е недоразумение. Сега той не може да спре колата, защото как ще я спре? Кой ще я спре?
Ти си просто шофьорът на ума. Това е един механизъм около теб, който съзнанието ти непрекъснато използва. Но ти никога не си бил извън главата си. Ето защо аз настоявам: пусни се малко от главата, отиди към сърцето От сърцето ти ще виждаш по-добре, че колата е нещо отделно от теб.
Или пък опитай се да излезеш от тялото. Това също е възможно. Извън тялото ти ще бъдеш напълно извън колата. Ще си способен да видиш, че ти не си нито тялото, нито сърцето, нито ума; ти си нещо отделно.
Точно в този момент продължавай да си спомнящ само едно нещо: че ти си нещо отделно. От всичко, което те обкръжава, ти си отделен. Познаващият не е познаването. Продължавай да го чувстваш все повече и повече, за да може това -че познаващият не е познаваното - да се превърне в една значителна кристализация в теб. Ти познаваш мисълта, ти виждаш мисълта - как можеш ти да бъдеш мисълта? Ти познаваш ума, как можеш ти да бъдеш ума? Просто се пусни; необходима е малко дистанция. Един ден, когато ти си наистина надалеч, мисленето ще спре. Когато шофьорът е навън, колата ще спре, защото сега няма кой да я кара. Тогава ти, като видиш, че всичко това е било просто едно заблуждение, ще му дръпнеш един хубав смях. Тогава, когато имаш нужда, ще мислиш.
Ти ми задаваш въпрос: аз отговарям. Умът функционира. Аз трябва да ти говоря чрез ума; няма друг начин да се говори. Но когато аз съм сам, умът не функционира.
Умът не е загубил възможността си да действа. Фактически той е повишил възможността си да действа, и да действа правилно. Тъй като той не действа непрекъснато, той събира енергия; той става по-бистър. Тъй че „когато умът спре" не означава, че ти няма вече да можеш да мислиш. Всъщност едва тогава ти за първи път ще можеш да мислиш. Да си просто обзет от съответни неуместни мисли не е мислене. Това е нещо като лудост. Да бъдеш ясен, чист, невинен, значи да си на прав път в мисленето.
Тогава, ако възникне проблем, ти няма да се обичаш; ти няма да гледаш на проблема през предубеждения. Ти ще го погледнеш директно и в този директен поглед проблемът ще започне да се топи. Ако проблемът е проблем, той ще се стопи и ще изчезне. Ако проблемът не е проблем, но е мистерия, той ще се стопи и ще се задълбочи. Така ти ще можеш да виждаш кое е проблем.
Проблем е това, което може да се разреши от ума; мистерия е това, което не може да се разреши от ума. Мистерията трябва да се преживее; проблемът трябва да се реши. Но когато ти си прекалено много в своите мисли, ти не можеш да знаеш кое е мистерия и кое е проблем. Понякога ти взимаш мистерията за проблем. Тогава през целия си живот ще се бориш и няма никога да го решиш. А понякога ти мислиш за проблема като за мистерия и си в глупаво очакване: той можеше да се реши.
Необходима е яснота, перспектива. Когато мисленето -това непрестанно вътрешно дърдорене и вътрешен разговор -спре и когато си буден и осъзнат, ти си способен да видиш нещата такива, каквито са, способен си да намериш решения - а си способен също и да познаеш кое е мистерия. И когато почувстваш, че едно нещо е мистерия, ще усетиш благоговение, страхопочитание.
Това е религиозното качество на съществуване. Да почувстваш благоговение значи да си религиозен; да почувстваш страхопочитание значи да си религиозен. Да изпитваш такова дълбоко удивление, сякаш си станал отново дете, значи да си влязъл в царството Божие.
01.12.2009 09:14
01.12.2009 16:19
02.12.2009 09:32
Не се ли превръщат наблюденията ни във взаимно отразени отражения, умножени до безкрайност илюзии - като да погледнеш в две огледала, насочени едно срещу друго.
В моите очи серия от наблюдения може да замъглят мистерията или прозрението за нея - благоговението в мен настъпва, когато се откажа дори от наблюденията си, а удивлението ми показва кога да не започвам да мисля или наблюдавам...
И кой те пита, че не стана ясно?
Кой задава въпрос също е много важно за нещата. Какво е нивото му, търсенето му, целта му. Способностите да възприеме отговора.
Ей така изведнъж, "ти ме питаш..." ни в клин, ни в ръкав... На какво се дължи тази анонимност? Причина?
Нищо в човека не е излишно. Съзнанието има нужда от ума, за да израства и да се самоосъзнае.
Проблема на Егото не е в съществуването на разума, а в начина на използването му. Мислите са енергии, които трябва да се насочват, а не да се оставят като диви коне да ни водят към пропастта.
Писала съм по тези въпроси тук в блога, затова сега няма да се повтарям.
Поздрав, Руми
Този постинг ми допада, мисля много често за...мисленето... от друг ъгъл
04.12.2009 16:40
15.12.2009 08:52
2. Психологически Кабинет
3. Хипноза и хипнотерапия
4. Какво е Woodrose Breathwork
5. 27 ключа за начинаещи в дихателните практики
6. ЗА ВРЪЗКА С BBA
7. Tрансперсонална Психология I
8. Трансперсонална психология II
9. Начини за промяна на съзнанието
10. Вижте пълната видео версия на лекцията на Станислав Гроф на 7-8 октомври 2007 от семинара в Москва
11. Малкият принц - Книжка с картинки on-line
12. Психологически изследвания и статии
13. Мандала
14. Блог.бг блогрола. Тук са следващите линкове и блогове.
15. Съдържание на постингите в блога