Това трансперсонално преживяване включва пълна и реалистична идентификация с различни животни. Най-често срещаните са бозайници, птици, земноводни и риби, но могат да бъдат и организми, стоящи на по-низш етап от еволюцията, като насекоми, коремоноги (охлюви и плужеци), мекотели (стриди и миди), главоноги (октоподи и сепии) или мешести (анемони и медузи).
Емпиричната идентификация с различни животни може да бъде изключително автентична и убедителна. Тя включва телесния образ, специфичните физиологични усещания, инстинктивните влечения, възприятията на околната среда и съответната емоционална реакция. Необичайността на тези явления ги отличава съвсем ясно от ординерния човешки опит. Тяхното естество и специфични особености често излизат извън границите на човешката фантазия и въображение.
В холотропния модус на съзнанието са възможни и емпирични инсайти - да се изпитат специфичните усещания на любопитната котка, разтревожения орел, гладната кобра, сексуално възбудената костенурка или дишащата чрез хрилете си акула. След подобна идентификация експериментаторите твърдят, че са усетили изцяло, и то на органично ниво, онази инстинктивна сила, която кара змиорката и сьомгата да предприемат епохални пътешествия срещу морските течения и речните бързеи, импулсивните влечения и усещания на паяка, изплитащ своята мрежа или интригуващата метаморфоза, чрез която какавидата става гъсеница, а накрая и пеперуда.
При подобни преживявания могат да се почерпят невероятни познания за животните и техните вътрешни процеси. Многобройните клинични наблюдения от този род намират своето потвърждение и в Магьосникът от Горна Амазонка (Wizard of Upper Amazon) на Брус Ламб (Lamb 1971). Тази доста интересна книга напомня донякъде поредицата на Карлос Кастанеда, в която той описва своето чиракуване при мексиканския шаман от племето яки Дон Хуан. Действието се развива сред амазонската джунгла в началото на века. Под въздействието на аяуаска (яге) - психеделична отвара от лианата Banisteriopsis caapi, шаманът на неграмотните перуански индианци от племето амауака получава видение, в коетο в земите на племето идват белите хора да търсят каучук. Той изпраща воините си да заловят едно бяло момче и го подготвя за бъдещата му роля като културен медиатор
Според тази книга, ловната подготовка на амауака включва и груповото поглъщане на аяуаска Под нейно въз действие участниците в церемонията получават видения на животни, преследвани от ловците на племето По този на чин могат да „влизат в техните кожи” и да опознават от непосредствена близост инстинктите и навиците им Така ловните им умения значително нарастват, тъй като са в състояние да се „превключват” от съзнанието на ловеца на това на преследваното животно и да го надхитрят
Първият пример, с които бих искал да илюстрирам този тип преживявания, е проведен от човек, който се е отдавна сериозно и системно самонаблюдение
"В този миг изпитах съвсем реалното усещане, че се превръщам в орел. Реех се в небесата, като умело се възползвах от въздушните течения и правех почти незабележими движения с крилете си. Оглеждах земята отдолу, търсейки плячка. А там всичко изглеждаше някак уголемено, сякаш го наблюдавах с бинокъл - различавах и най-дребните детайли на терена. Имах чувството, че мога да реагирам на абсолютно всяка промяна в моето полезрение. Когато засичах някакво раздвижване, погледът ми като че ли замръзваше и мигом се впиваше във въпросния обект, отсявайки всичко странично. Все едно, че се намирах в тунел и гледах през дълга тясна тръба. Бях убеден, че моето преживяване съвсем точно възпроизвежда механизма на зрителните възприятия при хищните птици, а това бе нещо, за което никога не бях допускал, че може да ме заинтригува. Даже си казах, че трябва непременно да отида в библиотеката, за да проуча по-детайлно анатомията и физиологията на техните оптични системи."
Следващият пример е серия преживявания на млада жена, случили й се по време на системно самонаблюдение. Те започват с холотропно дишане и преминават в психеделичен сеанс. Интересното тук е, че животинската идентификация се съчетава с мотива за ритуалния танц, представящ самото животно.
"Преди няколко години, по време на сеанс със семейство Гроф, изпитах усещането, че се превръщам в огромна котка -тигър или ягуар - която изскача изневиделица и атакува с разперени нокти. Преживяването бе доста впечатляващо и и дори успях да го нарисувам.
След около година, по време на един терапевтичен психеделичен сеанс, отново успях да се свържа с „котешката енергия”. Изживявах се като млада африканка, изпълняваща ритуален танц, в който играеше ролята на лъвица. Оставих се изцяло на ритъма на танца, движейки раменете си, горната част на гърба, врата и главата, като жестовете ми ставаха все по-специфични. Имах силното чувство, че не просто играя лъвицата, а действително се превръщам в нея.
Разбрах, че лъвицата не определя своята нужда от храна по усещанията от стомаха си По-скоро го разбираше от един особен сърбеж зад главата, точно между раменете, който й подсказваше, че трябва да потърси още храна, за да попълни запасите от мазнини, разположени между плешките й. Изобщо не се съмнявах във функциите на онази голяма „възглавница” която големите котки имат на врата и раменете си, но не направих нищо, за да проуча и потвърдя този факт по емпиричен път Преди две седмици слушах на запис лекция за тежестта на тялото. Лекторът, Уилям Бенет, се спря накратко на разликите между мазнините в човешкото тяло и тези на животните Говореше за определен тип мазнини, които не се срещат при хората, но са нещо обичайно при животните - τ нар. „кафяви мазнини”. При някои животни се съхранявали в специална „възглавничка” между лопатките и именно те осигурявали необходимата за оцеляването им енергия."
Последният пример е идентификацията с животно, която Питър Стафорд преживява по време на сеанс с яге, проведен с негови приятели в Огнената долина край Лас Вегас (Aaronson and Osmond 1970).
"
Последният пример е идентификацията с животно, която Питър Стафорд преживява по време на сеанс с яге, проведен с негови приятели в Огнената долина край Лас Вегас (Aaronson and Osmond 1970).
Повърхността на водата блещукаше пред нас и леко се полюшваше. Върнахме се обратно до самия край на брега, обзети от желание да се гмуркаме,да плуваме и да се плискаме. Спираше ни само това, че бяхме с бански. Те изглеждаха напълно ненужни и неестествени - особено когато се превърнах в змия, която се стрелкаше зигзагообразно във водата. Плувах насам-натам в някакво блато. След няколко минути усетих, че се превръщам в жаба и започнах да се придвижвам с дълги подскоци И в двата случая водата бе моята естествена среда, а сушата изглеждаше далечна, чужда и някак плашеща.
След малко бях отново змия, после пак жаба, което далеч не се изчерпваше с усещането, че съм се превърнал в „хлъзгаво влечуго”. Преживяването определено бе различно и нямаше нищо общо с онова, което дотогава бях изпитал и във физически, и в ментален план. Под влиянието на дрогата осъзнах, че вече имам съвсем различен тип спомени и спокойно можех да си представя какво би изпитала на мое място някоя змия или жаба.
Означаваше ли това, че докато съм бил под въздействието на яге, съм се чувствал не просто като змия, а в известен смисъл съм бил змия? Дали пък не бях достигнал ниво, на което можех да контактувам с „потенциално змийското”, спотайващо се някъде в мен? Или просто бях усетил, че възприятията ми се подреждат в нови и съвсем различни категории?"
Защо животните се разболяват от човешкит...
Животни,в ролята на фотографи и модели (...
2. Психологически Кабинет
3. Хипноза и хипнотерапия
4. Какво е Woodrose Breathwork
5. 27 ключа за начинаещи в дихателните практики
6. ЗА ВРЪЗКА С BBA
7. Tрансперсонална Психология I
8. Трансперсонална психология II
9. Начини за промяна на съзнанието
10. Вижте пълната видео версия на лекцията на Станислав Гроф на 7-8 октомври 2007 от семинара в Москва
11. Малкият принц - Книжка с картинки on-line
12. Психологически изследвания и статии
13. Мандала
14. Блог.бг блогрола. Тук са следващите линкове и блогове.
15. Съдържание на постингите в блога