Прочетен: 1640 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 15.02.2008 19:12
Емпиричното разширяване на съзнанието не се ограничава само в сферата на биологията. То може да обхване макро- и микроскопични явления, типични за неорганичния свят. Експериментаторите често разказват, че са се идентифицирали с водите на реки и океани, както и огъня в най-различни варианти, земята, планините или пък природни стихии като електрически бури, земетресения, урагани и вулканични изригвания.
Често срещана е и идентификацията със специфичен материал - диамант или други скъпоценни камъни, а също и кристал, кехлибар, гранит, желязо, стомана, живак, сребро, злато. Тези преживявания могат да се прехвърлят в микросвета и да обхванат динамичната структура на молекулата, движението на Брауновите частици, връзките между отделните атоми и дори някои електромагнитни процеси и разграждането на атома.
В някои случаи преживяванията са свързани с продукти на модерните технологии - джетове, ракети и космически кораби, лазери или компютри. При подобни обстоятелства телесният образ може да придобие свойствата на използвания материал, което ни позволява да говорим за комплексни и осъзнати преживявания. Очевидно всеки процес във вселената, който човек може да наблюдава обективно в ординерното състояние на съзнанието си. има и своето субективно емпирично съответствие в холотропния модус.
Подобни преживявания ни подсказват, че съзнанието и творческият разум не са продукт на неодушевената материя, а играят ключова роля в цялостната структура на съществуванието. Напоследък това мнение все по-често се потвърждава и от изследванията в областта на ядрената физика, астрофизиката, биологията, термодинамиката, информатиката, системологията и други клонове на науката.
Тук си струва да отбележим още един факт - емпиричната идентификация с неорганична материя не се ограничава с нейните обичайни или „секуларни” аспекти и много често е с подчертано нуминозни качества. Ето защо идентификацията с вода може да приеме формата на такова състояние на съзнанието, за което е характерно чувството за безвремие, флуидност, стопяване на границите, тиха ненатрапваща се мощ и чистота, което обаче парадоксално съчетава неизменността с динамичната промяна.
По подобен начин и огънят може да бъде емпирично опознат като нематериална сила, еднакво способна да гради и руши, да преобразува твърдите тела в чиста енергия, да внася комфорт и топлина, както и да бъде смъртоносна заплаха, но най-вече в своя метафизичен, „пречистващ” аспект. Елементът на огъня, особено в образа на слънце, най-често се възприема като директна изява на космическата творческа мощ на вселената - най-яркото проявление на божественото във феноменалния свят.
В съгласие с много мистични системи от различни епохи преживяванията, свързани със скъпоценни камъни и благородни метали (и по-точно диамант и злато), се асоциират с някои доста възвишени състояния на духа, за които е характерно чувството за абсолютна чистота, неизменност и специфично сияние. Тези образи често се свързват с архетипните образи на рая, небесата или Божия град. От тази гледна точка особено красноречива е знаменитата лекция[1] на Олдъс Хъксли (Huxley 1983). Визионерското преживяване (The Visionery Experience), в която се задава въпросът „Защо скъпоценните камъни са скъпоценни?” Отговорът на Хъксли е, че огромната стойност, която придаваме на скъпоценните камъни и метали, може да се обясни с факта, че ни служат като сурогати на същинските мистични преживявания, тъй като в нашето ежедневно съзнание именно те се доближават най-плътно до емпиричните характеристики на въпросните състояния.
Емпиричната идентификация с неорганична материя често се съпровожда и с някои удивителни прозрения от философско, митологично, религиозно и мистично естество. Тясната връзка между неорганичните преживявания и духовните състояния може да предизвика цялостно преразглеждане на представите ни за анимизма и пантеизма. средновековната алхимия, хомеопатията или системата на четирите и петте елемента, позната ни от гръцката философия, но и от китайската медицина, тантристките писания и ред други древноизточни системи.
Тези, които лично са преживели идентификацията с водата, лесно ще разберат огромното значение, което й се придава в даоизма, както и честата й метафорична употреба. На базата на личния дълбинен опит е лесно да се разбере и защо Слънцето е било почитано като бог в толкова много различни култури или защо вулканите са били възприемани едновременно като божества на съзиданието и разрушението. По същия начин и емпиричната идентификация с гранит би могла да доведе до някои интересни прозрения - например, защо индусите съзират в очертанията на Хималаите образа на полегналия Шива или защо толкова различни наглед култури са извайвали гигантски скулптури от гранит.
Ако ги разгледаме в един по-дълбок план, ще се окаже, че това не са просто изображения на божества или идоли, а самите божества. Става дума за състояние на съзнанието, което се асоциира с материали от подобен род - недиференцирани, непробиваеми, неизменни и неподвластни на времето, т. е. качествата на истинското божество. То се е превърнало в обект на почит, защото се различава твърде драматично от онези постоянно променящи се, неспокойни и илюзорни състояния на съзнанието, характерни за ординерния човешки опит и сферата на биологията. Значението на факта, че в различните сфери на реалността времето тече по различен начин, напоследък се изтъква и от учени като Иля Пригогин (Erigogine and Stengers 1984) и Ерик Янч (Jantsch 1980).
пример за подобно забележително преживяванеАтмосферата бе мрачна, напрегната и злокобна. Всичко изглеждаше токсично, отровно в буквалния смисъл на думата, но и внушаваше някаква метафизична заплаха. Усетих, че се превръщам в НЕФТА, който изпълва огромните кухини във вътрешността на Земята. Заля ме истински порой от най-удивителни озарения, засягащи химията, геологията, биологията, психологията, митологията, икономиката и политиката.
Разбрах, например, че нефтът - тези огромни залежи от минерализирани мазнини от биологичен произход - е избегнал цикъла от раждане и смърт, задължителен за живата материя. Все пак елементът на смъртта не бе изцяло отстранен, а само отложен. Разрушителният плутоничен потенциал на смъртта продължаваше да присъства латентно в нефта и изчакваше своя миг като някаква чудовищна бомба с часовников механизъм.
Докато траеше това мое преживяване на „нефто-съзнанието”, асоциирах смъртта с някои от външните й проявления -например, убийството като следствие от алчността на всички онези, които искат да натрупат астрономически печалби от нефта. Станах свидетел на всякакви политически интриги и финансови афери, в основата на които бяха парите от нефта. Не беше трудно да проследя и бъдещия развой на събитията - най-вероятно, една нова световна война за запасите от това вещество, превърнало се в жизненоважен фактор за оцеляването и просперитета на всички индустриализирани страни.
Стана ми ясно, че неговата роля е от съществено значение за бъдещето на планетата. Очевидно тази линейно-последователна политика за налагането на фосилните горива, което означава изчерпването на съществуващите ограничени запаси и превръщането им в токсични отпадъци и замърсители, бе дълбоко погрешна, тъй като бе абсолютно несъвместима с космическия порядък, който е цикличен Ако експлоатацията на фосилните горива е разбираема в историческия контекст на Индустриалната революция, то продължаването на нейната фатална траектория неминуемо щеше да се окаже самоубийствено и престъпно.
В една дълга серия от зловещи и свърхнеприятни преживявания преминах през няколко състояния на съзнанието, които имаха отношение към нефтената индустрия. Нарекох тези преживявания с името на известния германски химически концерн - „IG Farben-съзнание”. Беше безкрайна поредица от вътрешни състояния, свързани с анилинови бои, органични разтворители, хербициди, пестициди и отровни газове.
Наред с тези промишлени отрови, аз се идентифицирах и със състояния на съзнанието, чийто общ знаменател бе заплахата, която нефтените продукти представляват за различни форми на живот. Последователно се въплътих във всички евреи, загинали в нацистките газови камери, всички мравки и хлебарки, напръскани с отровен спрей, всички мухи, залепнали за мухоловки, всички растения, загинали от хербициди. А зад всичко това прозираше и твърде вероятната перспектива за гибелта на цялата планета в следствие на промишленото замърсяване.
Беше направо невероятен урок. Излязох от сеанса, дълбоко осъзнал екологичните проблеми, като си давах и ясна сметка каква трябва да бъде насоката на бъдещото икономическо и политическо развитие, ако наистина искаме да съхраним живота на планетата.
[1] Изнесена през 1961 г в Копенхаген Въпросът за скъпоценното в скъпоценните камъни е замислен да служи като дзенски коан Самата лекция е включена в сборника Мокша (Moksha), публикуван за първи път през 1977 г -
2. Психологически Кабинет
3. Хипноза и хипнотерапия
4. Какво е Woodrose Breathwork
5. 27 ключа за начинаещи в дихателните практики
6. ЗА ВРЪЗКА С BBA
7. Tрансперсонална Психология I
8. Трансперсонална психология II
9. Начини за промяна на съзнанието
10. Вижте пълната видео версия на лекцията на Станислав Гроф на 7-8 октомври 2007 от семинара в Москва
11. Малкият принц - Книжка с картинки on-line
12. Психологически изследвания и статии
13. Мандала
14. Блог.бг блогрола. Тук са следващите линкове и блогове.
15. Съдържание на постингите в блога